Stichting Oude Groninger Vermaningen

A. Algemene gegevens

Soort organisatie:

Website adres:

Kvk:

RSIN:

Status:


Adres:

Postcode:

Plaats:

Instantie

https://www.stichtingoudegroningervermaningen.nl

50434047

822740473

Actief


Hoofdstraat 53

9635 AT

NOORDBROEK

Stichting Oude Groninger Vermaningen  is een organisatie die behoort tot de Algemene Doopsgezinde Sociëteit in Nederland.

Deze Instantie is een zelfstandig onderdeel als bedoeld in artikel 2 boek 2 Burgerlijk wetboek en bezit rechtspersoonlijkheid.

De Algemene Doopsgezinde Sociëteit heeft van de Belastingdienst een groepsbeschikking ANBI gekregen. Dat wil zeggen dat de afzonderlijke gemeenten en andere instellingen die tot dit kerkgenootschap behoren zijn aangewezen als ANBI. Dit is ook van toepassing op Stichting Oude Groninger Vermaningen.

 

B. Samenstelling bestuur

Het bestuur van deze organisatie wordt gevormd door een afvaardiging van deze organisatie en telt 3 leden.

Het bestuur is verantwoordelijk voor het beheer van de financiële middelen en de gebouwen van de organisatie. De Ledenvergadering is eindverantwoordelijk, wat tot uitdrukking komt in de goedkeuring van o.a. de begroting en de jaarrekening. De Ledenvergadering kan geadviseerd worden door een financiële commissie.

 C. Doelstelling/visie

NAAM EN ZETEL

Artikel l

  1. De stichting draagt de naam: Stichting Oude Groninger Vermaningen.
  2. Zij heeft haar zetel in de gemeente Groningen.
DOEL

Artikel 2

  1. De stichting heeft hoofdzakelijk ten doel het in stand houden van monumenten als bedoeld in de Monumentenwet 1988.
  2. De stichting heeft voorts ten doel het instandhouden van doopsgezinde vermaningen (kerken) in de provincies Groningen, Drenthe en Oost-Friesland, (althans in het werkgebied van de Sociëteit van Doopsgezinde Gemeenten in de provincies Groningen en Drenthe (afgekort GDS), zomede Oost-Friesland) en kan hiertoe doopsgezinde vermaningen (kerken) in de provincies Groningen, Drenthe en Oost-Friesland in eigendom verkrijgen.
  3. Voorts heeft de stichting ten doel het verrichten van alle verdere handelingen, die met het vorenstaande in de ruimste zin verband houden of daartoe bevorderlijk kunnen zijn.
BESTUUR: SAMENSTELLING EN WIJZE VAN BENOEMEN

Artikel 3

  1. Het bestuur van de stichting bestaat uit een in overleg met de raad van toezicht vast te stellen aantal van ten minste drie bestuurders.
  2. De bestuurders worden benoemd door de Groningse Doopsgezinde Sociëteit en de Algemene Doopsgezinde Sociëteit tezamen.
  3. De bestuurders kunnen worden geschorst, ontslagen of van hun functie worden ontheven door de raad van toezicht, gehoord het dagelijks bestuur van de Groningse Doopsgezinde Sociëteit, de Algemene Doopsgezinde Sociëteit. In vacatures moet zo spoedig mogelijk worden voorzien.
  4. De voorzitter, secretaris en penningmeester worden aangewezen door het bestuur, gehoord de raad van toezicht. De functies van secretaris en penningmeester kunnen door één persoon worden vervuld.
  5. De bestuurders worden benoemd voor een periode van telkens een jaar.Een afgetreden bestuurder is onmiddellijk en onbeperkt herbenoembaar.
  6. Ingeval van één of meer vacatures in het bestuur behoudt het bestuur zijn bevoegdheden.
  7. De bestuurders ontvangen geen beloning voor hun werkzaamheden. Zij hebben wel recht op vergoeding van de door hen in de uitoefening van hun functie gemaakte kosten.

D. Beleidsplan

Het beleidsplan van de Algemene Doopsgezinde Sociëteit kunt u vinden via deze link: Beleidsplan Algemene Doopsgezinde Sociëteit.

Op onze website vindt u ons beleidsplan.

E. Beloningsbeleid

Bestuursleden ontvangen geen vergoeding voor hun werkzaamheden. Alleen werkelijk gemaakte onkosten kunnen worden vergoed.

F. Verslag Activiteiten

Het bestuur heeft de algemene eindverantwoordelijkheid voor het in stand houden van een levende organisatie.

Op onze website is specifieke informatie te vinden over onze activiteiten.

G. Voorgenomen bestedingen

De verwachte bestedingen (begroting) sluiten als regel nauw aan bij de rekeningen over de voorgaande jaren. Het vertoont een grote mate van continuïteit. In de kolom begroting in het overzicht onder H. is dit cijfermatig in beeld gebracht.

H. Verkorte staat van baten en lasten met toelichting

Onderstaande staat van baten en lasten geeft via de kolom begroting inzicht in de begrote ontvangsten en de voorgenomen bestedingen in het verslagjaar. De kolom rekening geeft inzicht in de daadwerkelijk gerealiseerde ontvangsten en bestedingen.

De voorgenomen bestedingen voor het komende jaar zullen niet sterk afwijken van de voorgenomen bestedingen van het verslagjaar.

Financiëel verslag SOGV 2023


B&B restauratie kosten
INTerug-betalenUIT
subsidies142.365,00-15000schilderwerk50323,91
eigen bijdrage24.554,099554,09aannemer62269,37
installateur21980,03
ext architekt1258,4
begeleiding6527.35
166.919,09restauratie tot nu toe135831,71
Er komen echter nog een paar rekeningen

Financieel overzicht 2023SOGV
INUIT
Rente4,26
Huur4680,00belasting3376,58
Verhuur3215,50donatus4343,22
subsidies142365,00jwehrmeijer381,96
bankkosten203,86
KPN
Monumentenw6527,35
Water/GAS387,17
brandblussers0,00
21980,03
DGWK427,85Noordhorn890,52
Diversen575,23
Beikes-schilder50323,91
vanDelden62269,37
Kruispost-3k3013,793kerken-kruisp3013,79
Inkomsten-3k375,00Mense-Ruiter583,22
Diversen55,00O/80-Architect1258,40
IN-totaal154136,40UIT-totaal156114,61

Toelichting

Kerkgenootschappen en hun onderdelen zorgen in Nederland zelf voor de benodigde inkomsten voor hun activiteiten. Aan de kerkleden wordt elk jaar gevraagd om hun bijdrage voor het werk van de kerkelijke gemeente waartoe zij behoren.

Soms bezit de kerkelijke gemeente ook nog enig vermogen in de vorm van woningen, landerijen of geldmiddelen. Soms is dit aan de gemeente nagelaten met een specifieke bestemming. De opbrengsten van dit vermogen worden aangewend voor het werk van de gemeente.

Kerken ontvangen geen overheidssubsidie in Nederland, behoudens voor de instandhouding van monumentale (kerk)gebouwen of een specifiek project.

Een groot deel van de ontvangen inkomsten wordt besteed aan pastoraat, in de vorm van salarissen voor de predikant en eventuele kerkelijk werkers en aan de organisatie van kerkelijke activiteiten.

Daarnaast worden de ontvangen inkomsten ook besteed aan het in stand houden van de kerkelijke bezittingen, benodigd voor het houden van de kerkdiensten (zoals onderhoud, energie, belastingen en verzekeringen) en aan de kosten van de eigen organisatie (salaris koster, eventueel overig personeel, vrijwilligers) en bijdragen voor het in stand houden van het landelijk werk.

Onder lasten van beheer zijn opgenomen de kosten voor administratie en beheer van de kerkelijke bezittingen.

(bedragen zijn in Euro’s, tenzij anders vermeld)